dimarts, 19 de novembre del 2013

TEMA 3 LES FUNCIONS DE RELACIÓ I REPRODUCCIÓ.

EN AQUEST TEMA...


  • Comprendrás en què consisteixen i com es generen diferents comportaments en els animals.
  • Aprendràs els diferents tipus de respostes i efectors dels animals.
  • Diferenciaràs la comunicació nerviosa de l'hormonal.
  • Coneixeràs l'organització del sistema nerviós en diversos grups d'animals.
  • Identificaràs diferents aparells locomotors d'animals.
  • Entendràs la resposta de les plantes als canvis en l'entorn.
  • Coneixeràs el significat i la finalitat de la reproducció.
  • Reconeixeràs les principals fases que se succeeixen en el cicle biològic.
  • Distinguiràs entre reproducció sexual i asexual.
  • Identificaràs les fases de la reproducció sexual en animals.
  • Coneixeràs el cicle vital de les plantes.
  • Reconeixeràs les etapes de la reproducció sexual en les plantes.
  • Valoraràs els avantatges i inconvenients dels dos tipus de reproducció.
  • Realitzaràs l'estudi experimental d'una flor.



Per començar, llegeix el següent text i contesta a les preguntes:

    "L'any 1953, un grup de  científics japonesos acudia cada dia a la platja de l'illa de Koshima, al Japó, on deixaven moniatos per alimentar els macacos del Japó (o de cara roja) que hi habitàven , el nombre dels quals havia augmentat fins al punt que els recursos naturals no eren suficients per a mantindre la població. Amb això, els investigadors pretenien que les mones abandonaren el bosc i quedaren al descobert, per poder observar el seu comportament de prop.
Un dia, després de donar menjar als macacos, una femella de 18 mesos, que van anomenar Imo, es va endur el moniato a l'aigua, el va submergir amb una mà i amb l'altra li va llevar l'arena. Pocs dies després, la mare va començar a fer el mateix, i més tard el grup de companys que es juntaven amb Imo es va unir a la costum de rentar els moniatos abans de ficar-se'ls a la boca.
   Actualment, tots el macacos de Koshima renten els moniatos en l'aigua del mar i molsts els submergeixen repetidament abans de cada mossegada, com si els agradara el gust salat.
   Uns dos anys després, els científics escamparen grans de blat per l'arena de la plaja. Els macacos plegaven els grans de blat un per un per menjar-se'ls. Un dia, però, Imo va agafar un grapat d'arena i blat i el va llançar a l'aigua. L'arena es va afonar i els grans de blat flotaren; Imo va agafar els grans i se'ls va menjar. En un parell de mesos, aquest comportament va ser aprés novament per la mare, els companys i la resta de macacos de l'illa."
   
(Contesta a les preguntes i penja les respostes al teu bloc personal de la assignatura, podràs trobar informació per respondre a les preguntes, en els llibres de consulta de l'armari de classe i en el següent enllaç: Funcions de relació i reproducció en els éssers vius.

  1. Inventa una conversa entre dues o més persones que estiguen parlant sobre el text que acabes de llegir.
  2. Busca una imatge dels macacos de Koshima i copia-la al teu bloc.
  3. Quins òrgans permeten als macacos captar la informació del medi?
  4. Quin ha sigut el desencadenant que ha provocat el comportament d'Imo?
  5. Quins avantatges proporciona a Imo i a la resta de macacos aquest comportament?
  6. En els simis, com en la resta d'animals hi ha dos sistemes que coordinen el funcionament dels diferents òrgans. Quins són aquests sistemes?
  7. Poden els vegetals respondre als estímuls del medi que els envolta? Com?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada