dimecres, 18 de setembre del 2013

Comencem amb els temes...

TEMA 1 EL MANTENIMENT DE LA VIDA.


Pla de treball:
 
En aquest tema seràs capaç de:
  • Identificar les característiques dels éssers vius i distingir-los de la matèria inerta.
  • Comprendre la teoria cel·lular i l'estructura dels diferents tipus de cèl·lules.
  • Diferenciar els dos tipus de nutrició cel·lular.
  • Entendre els processos mitjançant els quals una cèl·lula obté matèria i energia.
  • Reconèixer la importància de la fotosíntesi.
  • Analitzar la respiració cel·lular com a mitjà d'obtenció d'energia.
  • Identificar les formes en què es reprodueixen les cèl·lules.
  • Comprendre la importància de tenyir les cèl·lules per facilitar-ne l'observació.
  • Observar cèl·lules al microscopi.
Activitat 1:
 a) Llegeix la següent lectura i escriu, a partir d'ella, un diàleg entre diferents personatges que t'inventaràs, el diàleg l'has de publicar al teu blog  abans del divendres 20 de Setembre:
   Des de l'antiguitat fins avui s'han formulat moltes hipòtesis per a respondre a l'enigma de com sorgeix la vida.
   L'any 1640, el científic Jan Baptista van Helmont va arribar a proposar una recepta per a crear ratolins. "Les criatures com els polls, les caparres, les puces i el cucs, són els nostres hostes i veïns, però naixen de les nostres entranyes i excrements. Perquè si col·loquem roba interior plena de suor al costat de blat, en un recipient de boca ampla., al cap de vint-i-un dies l'olor canvia, i el ferment, sorgint de la roba interior i penetrant a través de les clofolles de blat, canvia el blat en ratolins". Segons Van Helmont, la suor humana actuava de força vital per a transformar el blat en ratolins.
   Aquesta idea estava fonamentada en el concepte de "generació espontània" que va perdurar durant molt de temps.
   La primera experiència científica en contra de la generació espontània la va dur a terme en 1668 Francesco Redi, que va demostrar que els cucs blancs que apareixien als pots de carn  en descomposició eren larves de mosca i que només sorgien quan els pots estaven destapats. Això no obstant, molts científics no acceptaren les conclusions de Redi, perquè consideraven que els cucs no apareixien a causa de l'absència d'oxigen, un "principi vital" fonamental per al desenvolupament d'aquests animals.



b) Necessiten respirar les plantes?Busca la resposta en Internet, elabora un informe de 5 línies i publica'l al teu blog abans del divendres 20 de Setembre.